Bladerdeeghapje met gestoofde kropsla en feta

Sla wordt meestal rauw gegeten, maar eigenlijk alle sla leent zich ook heel goed voor koken, stomen, wokken, roerbakken en afhankelijk van de soort (alleen stevige sla) ook voor grillen. Probeer onze slarecepten eens uit en verras uzelf en uw gasten met niet-alledaagse. overheerlijke gerechten.
Wat dacht u van dit recept voor een bladerdeeghapje met gestoofde kropsla en feta? Zeker geen alledaags hapje, proberen dus maar.

Variëren met slasoorten is niet alleen leuk en lekker, maar ook gezond. Hoewel alle slasoorten gezond zijn en vitaminen, mineralen en vezels bevatten, verschillen de elementen en de voedingswaarde per slasoort. Gevarieerd eten – ook met sla – is daarom gezond.
IJsbergsla bijvoorbeeld bevat veel vezels, maar erg weinig vitaminen en mineralen. Frisée of krulandijvie is rijk aan nitraten en veldsla is rijk aan ijzer en vitamine A. De meest gegeten slasoort, de oude vertrouwde kropsla is rijk aan vitamine C, A, kalium, calcium en fosfor.
 
Veel mensen gooien de buitenste, meest groene bladeren van de sla weg omdat ze wat harder en taaier zijn. Maar daarmee wordt meteen een groot deel van de waardevolle voedingsbestanddelen van de sla weggegooid. Zonde dus! U kunt beter de iets hardere bladen wat fijner snijden of scheuren, en dan mengen met de zachtere bladeren. Of even kort blancheren in kokend water. Een paar seconden is genoeg om het blad wat zachter te maken. Houd als stelregel aan dat hoe groener en donkerder een blad is, hoe rijker aan voedingsbestanddelen.
 
Een lekker borrelhapje, dit bladerdeeghapje met gestoofde kropsla en feta. U kunt natuurlijk ook 1 velletje bladerdeeg gebruiken en daar een driehoek van vouwen met deze vulling er tussen, dan heeft u een lekkere snack.

INGREDIËNTEN
 
4 plakjes bladerdeeg
200 gram kropsla
1-2 teentjes knoflook
100 gram feta
1 ei
nootmuskaat
peper en zout
BEREIDING
 
  • Ontdooi het bladerdeeg.
  • Verwarm de oven voor. Elektrische oven 200 graden, heteluchtoven 180 graden, gasoven stand 4-5.
  • Vet de bakplaat in met wat vloeibare boter of gebruik bakpapier.
  • Was de sla en snijd in reepjes.
  • Verhit een klontje boter of een eetlepel olijfolie in een pan en voeg de sla toe.
  • Stoof de sla maximaal 4 minuten om de nerven wat knapperigheid te laten behouden.
  • Maak op smaak met uitgeperste knoflook, peper, zout en nootmuskaat.
  • Laat de sla goed uitlekken, druk met de bolle kant van de lepel zoveel mogelijk vocht uit de sla. Gebruik daarvoor een zeef.
  • Meng nu de feta door de sla.
  • Leg de plakjes bladerdeeg op een werkblad en leg in het midden wat slavulling.
  • Rol de bladerdeegplakjes met vulling op en smeer ze in met het losgeklopte ei.
  • Snijd de rolletjes in drieën.
  • Leg de bladerdeeghapjes op de bakplaat met de plakkant naar beneden.
  • Bak ongeveer 20 minuten. Houd het in de gaten, wordt de bovenkant te donker, dek het dan af met aluminiumfolie.
  • TIP
    Het is ook lekker om, nadat het bladerdeeg ingesmeerd is met ei, ook nog wat sesamzaadjes bovenop de hapjes te strooien.

Terug naar SLA recepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail