Broccoli-balsamicosalade uit de oven

Met de groene held broccoli kunt u allerlei heerlijke en supergezonde gerechten maken: voorgerechten, bijgerechten, salades, hoofdgerechten en hapjes.
Dit keer een salade uit de oven. De balsamico zorgt ervoor dat de broccoli karamelliseert in de oven, en geeft zo een hele bijzondere smaak aan de broccoli.
De broccoli-balsamicosalade kan zowel lauw als koud gegeten worden en is lekker als bijgerecht bij een hoofdmaaltijd, of als lichte supergezonde lunch, in combinatie met goed (geroosterd) brood.

Probeer, behalve deze broccoli-balsamicosalade, ook eens een aantal van onze andere recepten met broccoli uit, en verras uzelf en uw gasten met gerechten gemaakt met deze veelzijdige en supergezonde groente. U hoeft zeker geen topkok te zijn om onze gerechten te kunnen bereiden.
En verder: u vindt op deze website van Groenteboer Marco een aantal recepten, maar er is natuurlijk veel meer mogelijk. Durf vooral af te wijken van de recepten en zelf te experimenteren. Wie weet ontdekt u zo nieuwe combinaties, die een feestje zijn voor het oog en voor de smaakpapillen.

INGREDIËNTEN
 
2 broccoli
8 bosuitjes
6 teentjes knoflook
6 eetlepels balsamicoazijn
scheut olijfolie
2 eetlepels geroosterd sesamzaad (garnering)
BEREIDING
 
  • Verwarm de oven voor op 160 graden.
  • Breng een pan water aan de kook met een snufje zout om de broccoli te blancheren.
  • Was en snijd de broccoli in roosjes en de stengel in blokjes.
  • Blancheer de broccoli 2 minuten in kokend water.
  • Giet af en stop daarna het kookproces met koud stromend water.
  • Laat goed uitlekken in een zeef.
  • Snijd de bosuitjes in stukjes van ongeveer 3 cm.
  • Doe de broccoli in een ovenschaal, samen met de bosuitjes en hele knoflookteentjes.
  • Druppel de balsamicoazijn en wat olijfolie er overheen en schep alles door elkaar.
  • Bak ongeveer 20 minuten in de oven totdat de broccoli begint te karamelliseren.
  • Laat de broccoli-balsamicosalade afkoelen vóórdat je hem serveert.
  • Strooi voor de smaak en als garnering er nog wat geroosterde sesamzaadjes overheen.
  • Eet smakelijk!


ALGEMENE KOOKTIPS EN WETENSWAARDIGHEDEN
Wilt u zoveel mogelijk profiteren van al het goede dat broccoli u te bieden heeft? Stoom, kook of roerbak dan zo kort mogelijk.
Ideale kook- en stoomtijd is maximaal 5 minuten.
Ideale roerbaktijd is maximaal 3 minuten.
In salades kan broccoli ook prima rauw gegeten worden of u blancheert de broccoli even heel kort. Gebruikt u de broccoli rauw, snijd het dan iets kleiner, dat eet wat prettiger.

En verder:
Was de broccoli vóórdat u gaat snijden of hakken, anders worden alle waardevolle vitaminen en mineralen die broccoli u te bieden heeft, met het waswater weggespoeld.

De stronk van de broccoli zit ook stampvol vitaminen en mineralen. Gooi die dus nooit weg, maar schil en snijd in dunne plakjes of blokjes.

Terug naar Broccolirecepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail