Broccoli-hazelnotensalade, een eiwitrijke salade

Met de groene held broccoli kunt u allerlei heerlijke en supergezonde gerechten maken: voorgerechten, bijgerechten, salades, hoofdgerechten en hapjes.
Een salade, waar lekker op gekauwd kan worden, héél gezond. Broccoli-hazelnotensalade is uitermate geschikt voor vegetariërs, omdat noten veel eiwitten bevatten.

Probeer, behalve deze broccoli-hazelnotensalade, ook eens een aantal van onze andere recepten met broccoli uit, en verras uzelf en uw gasten met gerechten gemaakt met deze veelzijdige en supergezonde groente. U hoeft zeker geen topkok te zijn om onze gerechten te kunnen bereiden.
En verder: u vindt op deze website van Groenteboer Marco een aantal recepten, maar er is natuurlijk veel meer mogelijk. Durf vooral af te wijken van de recepten en zelf te experimenteren. Wie weet ontdekt u zo nieuwe combinaties, die een feestje zijn voor het oog en voor de smaakpapillen.

INGREDIËNTEN
 
600 gram broccoli
50 gram ongeroosterde, gepelde hazelnoten
1 eetlepel sesamzaad
2 eetlepels (Japanse) sojasaus
BEREIDING
 
  • Snijd de broccoli in (halve) roosjes en de stengel in (halve) plakjes of blokjes.
  • Blancheer de broccoli 4 minuten in een pan kokend water.
  • Giet af en laat heel goed uitlekken.
  • Hak de hazelnoten in grove stukjes.
  • Rooster in een droge koekenpan de hazelnoten lichtbruin en doe ze op een bord.
  • Rooster in dezelfde koekenpan het sesamzaad en voeg dan toe aan de hazelnoten.
  • Leg de broccoli op een platte schaal.
  • Besprenkel met de sojasaus en eventueel wat gemalen peper.
  • Strooi daarna het hazelnoten-sesamzaadmengsel er overheen.
  • Eet smakelijk!


ALGEMENE KOOKTIPS EN WETENSWAARDIGHEDEN
Wilt u zoveel mogelijk profiteren van al het goede dat broccoli u te bieden heeft? Stoom, kook of roerbak dan zo kort mogelijk.
Ideale kook- en stoomtijd is maximaal 5 minuten.
Ideale roerbaktijd is maximaal 3 minuten.
In salades kan broccoli ook prima rauw gegeten worden of u blancheert de broccoli even heel kort. Gebruikt u de broccoli rauw, snijd het dan iets kleiner, dat eet wat prettiger.

En verder:
Was de broccoli vóórdat u gaat snijden of hakken, anders worden alle waardevolle vitaminen en mineralen die broccoli u te bieden heeft, met het waswater weggespoeld.

De stronk van de broccoli zit ook stampvol vitaminen en mineralen. Gooi die dus nooit weg, maar schil en snijd in dunne plakjes of blokjes.

Terug naar Broccolirecepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail