Broccoli met kerstomaten, chilivlokken en munt

Met de groene held broccoli kunt u allerlei heerlijke en supergezonde gerechten maken: voorgerechten, bijgerechten, salades, hoofdgerechten en hapjes.
Dit recept voor broccoli met kerstomaten is lekker lunch of als diner in combinatie met bijvoorbeeld lamsworstjes en Turks brood. De yoghurt en de munt geven een oosters tintje aan dit recept.

Probeer, behalve deze broccoli met kerstomaten, ook eens een aantal van onze andere recepten met broccoli uit, en verras uzelf en uw gasten met gerechten gemaakt met deze veelzijdige en supergezonde groente. U hoeft zeker geen topkok te zijn om onze gerechten te kunnen bereiden.
En verder: u vindt op deze website van Groenteboer Marco een aantal recepten, maar er is natuurlijk veel meer mogelijk. Durf vooral af te wijken van de recepten en zelf te experimenteren. Wie weet ontdekt u zo nieuwe combinaties, die een feestje zijn voor het oog en voor de smaakpapillen.

INGREDIËNTEN
 
400 gram broccoli
400 gram kerstomaten
2 eetlepels verse munt
olijfolie
snufje chilivlokken
4 eetlepels yoghurt
BEREIDING
 
  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Verdeel de tomaatjes over een bakplaat.
  • Besprenkel ze met wat olijfolie.
  • Strooi er chilivlokken, zout en peper overheen.
  • Bak de tomaatjes 6 minuten.
  • Was en snijd de broccoli in roosjes en de stengel in plakjes.
  • Stoom of kook de broccoli in 3-5 minuten beetgaar.
  • Vermeng de yoghurt in een kom met de fijngehakte munt en wat zwarte peper.
  • Meng de tomaatjes met de broccoli.
  • Serveer de broccoli met kerstomaten met een schep muntyoghurt.
  • Eet smakelijk!

ALGEMENE TIPS EN WETENSWAARDIGHEDEN
Wilt u zoveel mogelijk profiteren van al het goede dat broccoli u te bieden heeft? Stoom, kook of roerbak dan zo kort mogelijk.
Ideale kook- en stoomtijd is maximaal 5 minuten.
Ideale roerbaktijd is maximaal 3 minuten.
In salades kan broccoli ook prima rauw gegeten worden of u blancheert de broccoli even heel kort. Gebruikt u de broccoli rauw, snijd het dan iets kleiner, dat eet wat prettiger.

En verder:
Was de broccoli vóórdat u gaat snijden of hakken, anders worden alle waardevolle vitaminen en mineralen die broccoli u te bieden heeft, met het waswater weggespoeld.

 

Terug naar Broccolirecepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail