Broccoli-nuggets, voor verwachte en onverwachte gasten

Met de groene held broccoli kunt u allerlei heerlijke en supergezonde gerechten maken: voorgerechten, bijgerechten, salades, hoofdgerechten en hapjes.
Broccoli-nuggets, een verrassend, gezond en feestelijk borrelhapje. Bovendien heel eenvoudig en snel te maken.
Verras uw onverwachte bezoek met uw improvisatietalent en uw kookkunsten. Hoewel…, misschien komen ze dan wel te vaak onverwacht langs.

Probeer, behalve deze broccoli-nuggets, ook eens een aantal van onze andere recepten met broccoli uit, en verras uzelf en uw gasten met gerechten gemaakt met deze veelzijdige en supergezonde groente. U hoeft zeker geen topkok te zijn om onze gerechten te kunnen bereiden.
En verder: u vindt op deze website van Groenteboer Marco een aantal recepten, maar er is natuurlijk veel meer mogelijk. Durf vooral af te wijken van de recepten en zelf te experimenteren. Wie weet ontdekt u zo nieuwe combinaties, die een feestje zijn voor het oog en voor de smaakpapillen.

INGREDIËNTEN
 
1 halve broccoli
1 sneetje brood
100 gram geraspte pittige kaas
2 eieren
 
N.B. De hoeveelheden zijn natuurlijk makkelijk aan te passen.
BEREIDING
 
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Snijd het brood en de broccoli in hele kleine stukjes of gebruik hiervoor een staafmixer.
  • Meng broccoli en brood met de twee eieren en de kaas in een kom.
  • Maak van dit mengsel kleine bolletjes en leg deze op een bakplaat.
  • Bak de nuggets in ongeveer 20 minuten. Draai ze eventueel halverwege om.
  • Haal ze uit de oven en laat even afkoelen.
  • Smullen maar!

TIP
U kunt variatie aanbrengen in de smaak van de broccoli-nuggets door meer of minder kaas te gebruiken, door verschillende soorten kaas te gebruiken, door kruiderijen toe te voegen, door verschillende groentes te nemen en/of verschillende broodsoorten uit te proberen.
Er is een bijna onbeperkt aantal variatiemogelijkheden en allemaal even simpel te maken. Gewoon lekker veel mee experimenteren dus.
Uw proefkonijnen zullen u ongetwijfeld innig dankbaar zijn.


ALGEMENE KOOKTIPS EN WETENSWAARDIGHEDEN
Wilt u zoveel mogelijk profiteren van al het goede dat broccoli u te bieden heeft? Stoom, kook of roerbak dan zo kort mogelijk.
Ideale kook- en stoomtijd is maximaal 5 minuten.
Ideale roerbaktijd is maximaal 3 minuten.
In salades kan broccoli ook prima rauw gegeten worden of u blancheert de broccoli even heel kort. Gebruikt u de broccoli rauw, snijd het dan iets kleiner, dat eet wat prettiger.

En verder:
Was de broccoli vóórdat u gaat snijden of hakken, anders worden alle waardevolle vitaminen en mineralen die broccoli u te bieden heeft, met het waswater weggespoeld.

De stronk van de broccoli zit ook stampvol vitaminen en mineralen. Gooi die dus nooit weg, maar schil en snijd in dunne plakjes of blokjes.

 

Terug naar Broccolirecepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail