Broccoli-wortelsalade met gember-chilisaus

Met de groene held broccoli kunt u allerlei heerlijke en supergezonde gerechten maken: voorgerechten, bijgerechten, salades, hoofdgerechten en hapjes.
Deze broccoli-wortelsalade is lekker bij de lunch of als bijgerecht bij bijvoorbeeld een rijstmaaltijd.

Probeer, behalve deze broccoli-wortelsalade, ook eens een aantal van onze andere recepten met broccoli uit, en verras uzelf en uw gasten met gerechten gemaakt met deze veelzijdige en supergezonde groente. U hoeft zeker geen topkok te zijn om onze gerechten te kunnen bereiden.
En verder: u vindt op deze website van Groenteboer Marco een aantal recepten, maar er is natuurlijk veel meer mogelijk. Durf vooral af te wijken van de recepten en zelf te experimenteren. Wie weet ontdekt u zo nieuwe combinaties, die een feestje zijn voor het oog en voor de smaakpapillen.

INGREDIËNTEN
 
300 gram winterwortel
500 gram broccoli
3 eetlepels zoete chilisaus
halve eetlepel sesamolie
2 eetlepels gembersiroop
1 eetlepel rijstazijn
peper en zout
BEREIDING
 
  • Breng een pan water aan de kook met wat zout.
  • Was en snijd de broccoli in roosjes en de stengel in plakjes.
  • Schrap de winterwortel en snijd in dunne reepjes (julienne) van ongeveer 5 cm lang.
  • Blancheer de wortel en de plakjes broccolistengel 5 minuten in het kokende water.
  • Voeg de laatste 3 minuten de broccoliroosjes toe.
  • Giet de groenten af en houd even onder de koud waterkraan om het gaarproces stop te zetten.
  • Laat ze daarna goed uitlekken in een zeef.
  • Laat afkoelen.
  • Meng chilisaus, sesamolie, gembersiroop en rijstazijn in een schaal.
  • Maak af op smaak met peper en zout.
  • Voeg nu de afgekoelde groenten toe en meng opnieuw.
  • Eet smakelijk!

ALGEMENE TIPS EN WETENSWAARDIGHEDEN
Wilt u zoveel mogelijk profiteren van al het goede dat broccoli u te bieden heeft? Stoom, kook of roerbak dan zo kort mogelijk.
Ideale kook- en stoomtijd is maximaal 5 minuten.
Ideale roerbaktijd is maximaal 3 minuten.
In salades kan broccoli ook prima rauw gegeten worden of u blancheert de broccoli even heel kort. Gebruikt u de broccoli rauw, snijd het dan iets kleiner, dat eet wat prettiger.

En verder:
Was de broccoli vóórdat u gaat snijden of hakken, anders worden alle waardevolle vitaminen en mineralen die broccoli u te bieden heeft, met het waswater weggespoeld.

 

Terug naar Broccolirecepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail