Broccolipannenkoekjes, een lekker hartig hapje

Met de groene held broccoli kunt u allerlei heerlijke en supergezonde gerechten maken: voorgerechten, bijgerechten, salades, hoofdgerechten en hapjes.
Broccolipannenkoekjes zijn lekker als lunch, als tussendoortje, als hartig hapje of als bestanddeel van uw hoofdmaaltijd in combinatie met bijvoorbeeld aardappelen en een lekkere salade.

Probeer, behalve deze broccolipannenkoekjes, ook eens een aantal van onze andere recepten met broccoli uit, en verras uzelf en uw gasten met gerechten gemaakt met deze veelzijdige en supergezonde groente. U hoeft zeker geen topkok te zijn om onze gerechten te kunnen bereiden.
En verder: u vindt op deze website van Groenteboer Marco een aantal recepten, maar er is natuurlijk veel meer mogelijk. Durf vooral af te wijken van de recepten en zelf te experimenteren. Wie weet ontdekt u zo nieuwe combinaties, die een feestje zijn voor het oog en voor de smaakpapillen.

INGREDIËNTEN
 
1 broccoli
2 teentjes knoflook
2 eieren
70 gram bloem
30 gram Parmezaanse kaas
olijfolie
peper en zout
BEREIDING
 
  • Breng een pan water aan de kook met een snufje zout.
  • Was en snijd de broccoli in roosjes en de stengel in plakjes of blokjes.
  • Blancheer de broccoli in 5 minuten.
  • Giet af, laat uitlekken in een zeef en doe dan in een kom.
  • Rasp (indien nodig) de Parmezaanse kaas boven een andere kom.
  • Pers of snijd de knoflook fijn.
  • Maak een papje van de eieren, bloem, Parmezaanse kaas, knoflook, peper en zout.
  • Stamp de gekookte broccoli fijn met een aardappelstamper.
  • Meng dit door het papje.
  • Verwarm een scheutje olijfolie in een kleine koekenpan.
  • Schep wat van het papje in de koekenpan.
  • Bak de broccolipannenkoekjes aan weerszijden.
  • Serveer de broccolipannenkoekjes eventueel met aardappeltjes en een salade.
  • Smullen maar!


ALGEMENE KOOKTIPS EN WETENSWAARDIGHEDEN
Wilt u zoveel mogelijk profiteren van al het goede dat broccoli u te bieden heeft? Stoom, kook of roerbak dan zo kort mogelijk.
Ideale kook- en stoomtijd is maximaal 5 minuten.
Ideale roerbaktijd is maximaal 3 minuten.
In salades kan broccoli ook prima rauw gegeten worden of u blancheert de broccoli even heel kort. Gebruikt u de broccoli rauw, snijd het dan iets kleiner, dat eet wat prettiger.

En verder:
Was de broccoli vóórdat u gaat snijden of hakken, anders worden alle waardevolle vitaminen en mineralen die broccoli u te bieden heeft, met het waswater weggespoeld.

De stronk van de broccoli zit ook stampvol vitaminen en mineralen. Gooi die dus nooit weg, maar schil en snijd in dunne plakjes of blokjes.

 

Terug naar Broccolirecepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail