Broccolisalade met granaatappelpitjes

Met de groene held broccoli kunt u allerlei heerlijke en supergezonde gerechten maken: voorgerechten, bijgerechten, salades, hoofdgerechten en hapjes.
Broccolisalade met granaatappelpitjes. Een opeenstapeling van gezondheid, deze combinatie van superfruit en supergroente. En heel smakelijk bovendien en in een mum van tijd gemaakt. Deze broccolisalade met granaatappelpitjes is lekker als bijgerecht bij een hoofdmaaltijd, of als lichte supergezonde lunch, in combinatie met goed (geroosterd) brood.

Probeer, behalve deze broccolisalade met granaatappelpitjes, ook eens een aantal van onze andere recepten met broccoli uit, en verras uzelf en uw gasten met gerechten gemaakt met deze veelzijdige en supergezonde groente. U hoeft zeker geen topkok te zijn om onze gerechten te kunnen bereiden.
En verder: u vindt op deze website van Groenteboer Marco een aantal recepten, maar er is natuurlijk veel meer mogelijk. Durf vooral af te wijken van de recepten en zelf te experimenteren. Wie weet ontdekt u zo nieuwe combinaties, die een feestje zijn voor het oog en voor de smaakpapillen.

INGREDIËNTEN
 
2 stronken broccoli
1 kleine rode ui
pitjes uit 1 granaatappel
150 gram rozijnen
75 gram zonnebloempitten
250 ml volle yoghurt
zout en peper
BEREIDING
 
  • Was en snijd de broccoli in halve roosjes en de stengel in dunne (halve)plakjes en doe in een kom.
  • Snipper de ui en voeg toe aan de broccoli.
  • Rooster de zonnebloempitten even kort in een droge koekenpan.
  • Voeg de granaatappelpitjes, rozijnen en zonnebloempitten toe aan de broccoli en schep om.
  • Voeg nu de yoghurt toe en meng goed.
  • Maak af op smaak met zout en peper.
  • Eet smakelijk!

TIP
Vind je rauwe broccoli net iets te hard, blancheer dan de broccoli 2 minuten in een pan kokend water, dan wordt hij net wat zachter.
Zorg er voor dat u de broccoli goed uit laat lekken en laat afkoelen voordat u de salade maakt.


ALGEMENE KOOKTIPS EN WETENSWAARDIGHEDEN
Wilt u zoveel mogelijk profiteren van al het goede dat broccoli u te bieden heeft? Stoom, kook of roerbak dan zo kort mogelijk.
Ideale kook- en stoomtijd is maximaal 5 minuten.
Ideale roerbaktijd is maximaal 3 minuten.
In salades kan broccoli ook prima rauw gegeten worden of u blancheert de broccoli even heel kort. Gebruikt u de broccoli rauw, snijd het dan iets kleiner, dat eet wat prettiger.

En verder:
Was de broccoli vóórdat u gaat snijden of hakken, anders worden alle waardevolle vitaminen en mineralen die broccoli u te bieden heeft, met het waswater weggespoeld.

De stronk van de broccoli zit ook stampvol vitaminen en mineralen. Gooi die dus nooit weg, maar schil en snijd in dunne plakjes of blokjes.

Terug naar Broccolirecepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail