Broccolispread met pijnboompitten

Met de groene held broccoli kunt u allerlei heerlijke en supergezonde gerechten maken: voorgerechten, bijgerechten, salades, hoofdgerechten en hapjes.
Broccolispread met pijnboompitten is natuurlijk erg lekker op brood, crackers, toastjes of roggebrood. Maar je kunt er ook kerstomaatjes mee vullen of er een dipsaus voor groentestengels van maken door wat extra olie toe te voegen bij het pureren.

Probeer, behalve deze broccolispread met pijnboompitten, ook eens een aantal van onze andere recepten met broccoli uit, en verras uzelf en uw gasten met gerechten gemaakt met deze veelzijdige en supergezonde groente. U hoeft zeker geen topkok te zijn om onze gerechten te kunnen bereiden.
En verder: u vindt op deze website van Groenteboer Marco een aantal recepten, maar er is natuurlijk veel meer mogelijk. Durf vooral af te wijken van de recepten en zelf te experimenteren. Wie weet ontdekt u zo nieuwe combinaties, die een feestje zijn voor het oog en voor de smaakpapillen.

INGREDIËNTEN
 
1 broccoli
100 gram pijnboompitten
olijfolie
peper en zout
BEREIDING
 
  • Breng een pan water aan de kook met een snufje zout.
  • Was en snijd de broccoli in roosjes en de stengel in plakjes of blokjes.
  • Blancheer de broccoli in 3 minuten.
  • Giet af en bewaar wat van het kookvocht.
  • Laat verder goed uitlekken in een zeef en doe dan in een kom.
  • Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan.
  • Voeg pijnboompitten, een scheut olie, peper en zout toe aan de broccoli.
  • Pureer met een staafmixer of blender.
  • Voeg indien gewenst wat kookvocht of olijfolie toe om er een mooie compacte puree van te maken.
  • Smullen maar!


ALGEMENE KOOKTIPS EN WETENSWAARDIGHEDEN
Wilt u zoveel mogelijk profiteren van al het goede dat broccoli u te bieden heeft? Stoom, kook of roerbak dan zo kort mogelijk.
Ideale kook- en stoomtijd is maximaal 5 minuten.
Ideale roerbaktijd is maximaal 3 minuten.
In salades kan broccoli ook prima rauw gegeten worden of u blancheert de broccoli even heel kort. Gebruikt u de broccoli rauw, snijd het dan iets kleiner, dat eet wat prettiger.

En verder:
Was de broccoli vóórdat u gaat snijden of hakken, anders worden alle waardevolle vitaminen en mineralen die broccoli u te bieden heeft, met het waswater weggespoeld.

De stronk van de broccoli zit ook stampvol vitaminen en mineralen. Gooi die dus nooit weg, maar schil en snijd in dunne plakjes of blokjes.

 

Terug naar Broccolirecepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail