Broccolispread met verse roomkaas

Met de groene held broccoli kunt u allerlei heerlijke en supergezonde gerechten maken: voorgerechten, bijgerechten, salades, hoofdgerechten en hapjes.
Broccolispread met verse roomkaas is natuurlijk erg lekker op brood, crackers, toastjes of roggebrood. Maar je kunt er ook kerstomaatjes mee vullen of er een dipsaus voor groentestengels van maken door wat extra olie toe te voegen bij het pureren.

Probeer, behalve deze broccolispread met verse roomkaas, ook eens een aantal van onze andere recepten met broccoli uit, en verras uzelf en uw gasten met gerechten gemaakt met deze veelzijdige en supergezonde groente. U hoeft zeker geen topkok te zijn om onze gerechten te kunnen bereiden.
En verder: u vindt op deze website van Groenteboer Marco een aantal recepten, maar er is natuurlijk veel meer mogelijk. Durf vooral af te wijken van de recepten en zelf te experimenteren. Wie weet ontdekt u zo nieuwe combinaties, die een feestje zijn voor het oog en voor de smaakpapillen.

INGREDIËNTEN
 
1 broccoli
1 ui
2 teentjes knoflook
olijfolie
3 eetlepels verse roomkaas
peper en zout
kerriepoeder
knoflookpoeder
chilivlokken
BEREIDING
 
  • Breng een pan water aan de kook met wat zout.
  • Was en snijd de broccoli in roosjes en de stengel in dunne plakjes.
  • Kook de broccoli langer dan normaal, tot de broccoli zacht is geworden.
  • Giet af en bewaar wat van het kookvocht.
  • Laat verder goed uitlekken in een zeef.
  • Snijd de ui in kleine blokjes en bak deze in wat olijfolie tot de ui helemaal glazig en zoet is.
  • Gebruik staafmixer of blender om een mooie puree te maken van de broccoli, uitjes en kruiden (naar eigen smaak).
  • Voeg indien gewenst wat kookvocht toe om er een mooie compacte puree van te maken.
  • Voeg daarna de verse roomkaas toe en mix dit nog even.
  • Smullen maar!


ALGEMENE KOOKTIPS EN WETENSWAARDIGHEDEN
Wilt u zoveel mogelijk profiteren van al het goede dat broccoli u te bieden heeft? Stoom, kook of roerbak dan zo kort mogelijk.
Ideale kook- en stoomtijd is maximaal 5 minuten.
Ideale roerbaktijd is maximaal 3 minuten.
In salades kan broccoli ook prima rauw gegeten worden of u blancheert de broccoli even heel kort. Gebruikt u de broccoli rauw, snijd het dan iets kleiner, dat eet wat prettiger.

En verder:
Was de broccoli vóórdat u gaat snijden of hakken, anders worden alle waardevolle vitaminen en mineralen die broccoli u te bieden heeft, met het waswater weggespoeld.

De stronk van de broccoli zit ook stampvol vitaminen en mineralen. Gooi die dus nooit weg, maar schil en snijd in dunne plakjes of blokjes.

 

Terug naar Broccolirecepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail