Capresesalade van rucola met perziken uit de oven

Sla wordt meestal rauw gegeten, maar eigenlijk alle sla leent zich ook heel goed voor koken, stomen, wokken, roerbakken en afhankelijk van de soort (alleen stevige sla) ook voor grillen. Probeer onze slarecepten eens uit en verras uzelf en uw gasten met niet-alledaagse. overheerlijke gerechten.
Wat dacht u bijvoorbeeld van deze Capredesalade van rucola met perziken uit de oven? Een ongewone combinatie, maar erg lekker.

Variëren met slasoorten is niet alleen leuk en lekker, maar ook gezond. Hoewel alle slasoorten gezond zijn en vitaminen, mineralen en vezels bevatten, verschillen de elementen en de voedingswaarde per slasoort. Gevarieerd eten – ook met sla – is daarom gezond.
IJsbergsla bijvoorbeeld bevat veel vezels, maar erg weinig vitaminen en mineralen. Frisée of krulandijvie is rijk aan nitraten en veldsla is rijk aan ijzer en vitamine A. De meest gegeten slasoort, de oude vertrouwde kropsla is rijk aan vitamine C, A, kalium, calcium en fosfor.
 .
Veel mensen gooien de buitenste, meest groene bladeren van de sla weg omdat ze wat harder en taaier zijn. Maar daarmee wordt meteen een groot deel van de waardevolle voedingsbestanddelen van de sla weggegooid. Zonde dus! U kunt beter de iets hardere bladen wat fijner snijden of scheuren, en dan mengen met de zachtere bladeren. Of even kort blancheren in kokend water. Een paar seconden is genoeg om het blad wat zachter te maken. Houd als stelregel aan dat hoe groener en donkerder een blad is, hoe rijker aan voedingsbestanddelen.

Deze Capresesalade van rucola met perzik is heerlijk als bijgerecht bij de hoofdmaaltijd of in combinatie met lekker brood als bijzondere lunch.

INGREDIËNTEN
 
half bakje rucola
2 perziken
2 eetlepels honing
2 bollen mozzarella
2 eetlepels pijnboompitten
3 eetlepels balsamico azijn
(zee)zout
BEREIDING
 
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Halveer de perziken, verwijder de pitten en snijd ze in plakjes.
  • Bestrijk de perziken met de honing.
  • Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat en zet 20 minuten in de oven totdat de perziken goudbruin zijn.
  • Snijd de mozzarella in plakken.
  • Maak de salade op door dakpansgewijs de plakken perzik en mozzarella op een bord te leggen, met daaromheen de rucola gedrapeerd.
  • Besprenkel de capresesalade met wat balsamico azijn en maak het af door er een klein beetje zeezout en geroosterde pijnboompitten overheen te strooien.
  • N.B. De hoeveelheden in deze salade zijn afgestemd op een bijgerechtje voor 4 personen, of een lunch voor 2 personen in combinatie met brood. Wilt u deze salade als lunch voor 4 personen, verdubbel dan de hoeveelheden.

Terug naar SLA recepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail