Roergebakken ijsbergsla

Sla wordt meestal rauw gegeten, maar eigenlijk alle sla leent zich ook heel goed voor koken, stomen, wokken, roerbakken en afhankelijk van de soort (alleen stevige sla) ook voor grillen. Probeer onze slarecepten eens uit en verras uzelf en uw gasten met niet-alledaagse. overheerlijke gerechten.
Wat dacht u bijvoorbeeld van deze roergebakken ijsbergsla? Lekker als groentegerecht bij de hoofdmaaltijd.

Variëren met slasoorten is niet alleen leuk en lekker, maar ook gezond. Hoewel alle slasoorten gezond zijn en vitaminen, mineralen en vezels bevatten, verschillen de elementen en de voedingswaarde per slasoort. Gevarieerd eten – ook met sla – is daarom gezond.
IJsbergsla bijvoorbeeld bevat veel vezels, maar erg weinig vitaminen en mineralen. Frisée of krulandijvie is rijk aan nitraten en veldsla is rijk aan ijzer en vitamine A. De meest gegeten slasoort, de oude vertrouwde kropsla is rijk aan vitamine C, A, kalium, calcium en fosfor.
 .
Veel mensen gooien de buitenste, meest groene bladeren van de sla weg omdat ze wat harder en taaier zijn. Maar daarmee wordt meteen een groot deel van de waardevolle voedingsbestanddelen van de sla weggegooid. Zonde dus! U kunt beter de iets hardere bladen wat fijner snijden of scheuren, en dan mengen met de zachtere bladeren. Of even kort blancheren in kokend water. Een paar seconden is genoeg om het blad wat zachter te maken. Houd als stelregel aan dat hoe groener en donkerder een blad is, hoe rijker aan voedingsbestanddelen.

Roergebakken ijsbergsla is heerlijk in combinatie met nieuwe aardappeltjes in de schil. Een makkelijk en snel klaar te maken diner, wat niet alleen uitstekend smaakt, maar waar u ook nog mee kunt scoren bij uw gasten, want de meesten zullen nog nooit roergebakken ijsbergsla gegeten hebben en zullen verrast zijn hoe lekker dat is.

INGREDIËNTEN
 
1 krop ijsbergsla
5 eetlepels chili of knoflookolie
4 teentjes knoflook
8 sjalotjes
balsamico-azijn
BEREIDING
 
  • Verwijder zo nodig de buitenste bladen van de sla, en snijd de top en de onderkant eraf.
  • De rest van de krop snijd u eerst in vieren en daarna in repen van ongeveer 2 cm.
  • Was de sla, maak voorzichtig los en droog goed (eventueel met keukenpapier).
  • Pel de sjalotjes en snijd in vieren.
  • Pel de knoflook en snijd in schijfjes.
  • Verwarm de olie in een wok of hapjespan.
  • Roerbak de sjalotjes en de knoflook op een zacht vuur tot ze zacht en glazig zijn.
  • Voeg de sla toe en laat dit al roerend ongeveer 5 minuten garen en warm worden.
  • Sprenkel voor het serveren enkele druppels balsamico-azijn over de sla en schep om.

Terug naar SLA recepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail