Slawraps met rosbief en mango

Sla wordt meestal rauw gegeten, maar eigenlijk alle sla leent zich ook heel goed voor koken, stomen, wokken, roerbakken en afhankelijk van de soort (alleen stevige sla) ook voor grillen. Probeer onze slarecepten eens uit en verras uzelf en uw gasten met niet-alledaagse. overheerlijke gerechten.
Wat dacht u bijvoorbeeld van slawraps met rosbief en mango? Mmmm…. lekker!

Variëren met slasoorten is niet alleen leuk en lekker, maar ook gezond. Hoewel alle slasoorten gezond zijn en vitaminen, mineralen en vezels bevatten, verschillen de elementen en de voedingswaarde per slasoort. Gevarieerd eten – ook met sla – is daarom gezond.
IJsbergsla bijvoorbeeld bevat veel vezels, maar erg weinig vitaminen en mineralen. Frisée of krulandijvie is rijk aan nitraten en veldsla is rijk aan ijzer en vitamine A. De meest gegeten slasoort, de oude vertrouwde kropsla is rijk aan vitamine C, A, kalium, calcium en fosfor.
 .
Veel mensen gooien de buitenste, meest groene bladeren van de sla weg omdat ze wat harder en taaier zijn. Maar daarmee wordt meteen een groot deel van de waardevolle voedingsbestanddelen van de sla weggegooid. Zonde dus! U kunt beter de iets hardere bladen wat fijner snijden of scheuren, en dan mengen met de zachtere bladeren. Of even kort blancheren in kokend water. Een paar seconden is genoeg om het blad wat zachter te maken. Houd als stelregel aan dat hoe groener en donkerder een blad is, hoe rijker aan voedingsbestanddelen.
 
Deze slawraps met rosbief en mango zijn eenvoudig klaar te maken en lekker als lunch of tussendoortje, als voorafje of als bijgerecht bij de hoofdmaaltijd.

INGREDIËNTEN
 
4 kropjes Romaine sla
1 rijpe mango
1 rijpe avocado
verse tuinkers (optioneel)
12 plakjes rosbief (of kipfilet, rookvlees etc)
1 eetlepel sesamzaadjes
BEREIDING
 
  • Schil de mango en snijd in dunne plakjes.
  • Schil de avocado en snijd in dunne plakjes.
  • Halveer de romaine sla, spoel af en dep goed droog.
  • Leg op ieder bord 2 halve kropjes sla.
  • Rol 1 plakje mango en 1 plakje avocado in 2 plakjes rosbief en leg in de slawrap.
  • Rooster de sesamzaadjes kort in een droge koekenpan.
  • Strooi de sesamzaadjes er overheen.
  • Garneer eventueel met verse tuinkers.

TIP
Lekker met sojasaus of wasabimayonaise.

Terug naar SLA recepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail