Spruitjeschips, voor de gezonde hartige trek

Hoewel spruitjes tegenwoordig bijna het hele jaar verkrijgbaar zijn, zijn september en oktober DE spruitjesmaanden. Supergezond, die spruitjes, stampvol vitamines, mineralen en vezels, en nauwelijks calorieën. Bovendien kunt u met spruitjes veel meer doen, dan u zich van vroeger thuis herinnert. Talloze variaties en een diversiteit aan smaak en allemaal lekker. Zelfs spruitjeshaters kunt u met onze recepten aan de spruitjes krijgen.
U kunt spruitjes rauw eten, koken, bakken, roerbakken, wokken, stoven, stomen. Kortom u kunt er alle kanten mee op. Het smaakt lekker bij vlees, vis, gevogelte, kaas, ei en andere groenten en ook als soep zijn spruitjes niet te versmaden.

 
Wat heerlijk om chips te eten en u toch niet schuldig te voelen dat u zo ongezond aan het snacken bent, terwijl u nog zo van plan was bewuster en meer verantwoord met uw voeding om te gaan. Gelukkig kunt u ook gezond snacken zonder u schuldig te voelen. Probeer deze spruitjeschips maar eens. Door te variëren en te experimenteren met kruiden, kunt u allerlei lekkere, geheel verantwoorde chips te maken, waar u zich zelfs aan te buiten mag gaan, als u af en toe die behoefte heeft. En wie heeft dat niet, op z’n tijd?
 
Voor alle recepten op deze website geldt dat u geen topkok hoeft te zijn. Volg de aanwijzingen en het lukt zelfs de meest onervaren kok om heerlijke gerechten op tafel te toveren. Voor de koks met wat meer zelfvertrouwen en lef, probeer vooral van alles uit, proef vaak en regelmatig tussendoor om geen al te grote blunders te begaan en ontdek zo allerlei nieuwe combinaties

INGREDIËNTEN
 
Per portie, per persoon
1 handvol schoongemaakte spruitjesblaadjes
olie
zeezout
chilipeper, kurkuma of paprikapoeder
BEREIDING
 
  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Neem een bakplaat en leg hier een velletje bakpapier op.
  • Maak de spruitjes schoon en maak de blaadjes los.
  • Meng de blaadjes met een beetje olie, zodat ieder blaadje bedekt is met een dun laagje olie.
  • Bestrooi daarna naar smaak met zeezout, kurkuma, chilipeper of paprikapoeder.
  • Verdeel de blaadjes gelijkmatig op de bakplaat en schuif in de oven.
  • Bak 7 – 10 minuten totdat de blaadjes knapperig zijn.
  • Serveer direct.
  • Snacken maar!

Terug naar SPRUITJESrecepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail