Spruitjessalade met bieten

Hoewel spruitjes tegenwoordig bijna het hele jaar verkrijgbaar zijn, zijn september en oktober DE spruitjesmaanden. Supergezond, die spruitjes, stampvol vitamines, mineralen en vezels, en nauwelijks calorieën. Bovendien kunt u met spruitjes veel meer doen, dan u zich van vroeger thuis herinnert. Talloze variaties en een diversiteit aan smaak en allemaal lekker. Zelfs spruitjeshaters kunt u met onze recepten aan de spruitjes krijgen.
U kunt spruitjes rauw eten, koken, bakken, roerbakken, wokken, stoven, stomen. Kortom u kunt er alle kanten mee op. Het smaakt lekker bij vlees, vis, gevogelte, kaas, ei en andere groenten en ook als soep zijn spruitjes niet te versmaden.

 
Een lekkere, stevige en gezonde salade deze spruitjessalade met bieten. Zowel geschikt als lunchsalade als als bijgerecht bij de hoofdmaaltijd.
 
Voor alle recepten op deze website geldt dat u geen topkok hoeft te zijn. Volg de aanwijzingen en het lukt zelfs de meest onervaren kok om heerlijke gerechten op tafel te toveren. Voor de koks met wat meer zelfvertrouwen en lef, probeer vooral van alles uit, proef vaak en regelmatig tussendoor om geen al te grote blunders te begaan en ontdek zo allerlei nieuwe combinaties

INGREDIËNTEN
 
600 gram spruitjes
2 rode bieten
flinke hand rozijnen
8 eetlepels zaden en/of pitten (bijv. lijnzaad, zonnebloempitten, sesamzaad)
stuk zachte geitenkaas
4 eetlepels walnootolie
peper
BEREIDING
 
  • Breng een pan met water aan de kook en blancheer de schoongemaakte spruitjes ongeveer 3 minuten.
  • Giet ze af en laat afkoelen.
  • Snijd de rode bieten (rauw of gekookt, naar smaak) in blokjes.
  • Meng bieten, rozijnen, zaden en/of pitten en de verbrokkelde geitenkaas door elkaar in een kom.
  • Voeg de afgekoelde spruitjes en de walnootolie toe en maak af op smaak met peper.
  • Eet smakelijk!

Terug naar SPRUITJESrecepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail