Tagliatelle met broccolipuree

Met de groene held broccoli kunt u allerlei heerlijke en supergezonde gerechten maken: voorgerechten, bijgerechten, salades, hoofdgerechten en hapjes.
Tagliatelle met broccolipuree een eenvoudig en simpel klaar te maken, maar lekker en heel smakelijk hoofdgerecht. Altijd lekker en iedereen lust het, ook kinderen. Een goede salade erbij en u heeft een heerlijke maaltijd.

Probeer, behalve deze tagliatelle met broccolipuree, ook eens een aantal van onze andere recepten met broccoli uit, en verras uzelf en uw gasten met gerechten gemaakt met deze veelzijdige en supergezonde groente. U hoeft zeker geen topkok te zijn om onze gerechten te kunnen bereiden.
En verder: u vindt op deze website van Groenteboer Marco een aantal recepten, maar er is natuurlijk veel meer mogelijk. Durf vooral af te wijken van de recepten en zelf te experimenteren. Wie weet ontdekt u zo nieuwe combinaties, die een feestje zijn voor het oog en voor de smaakpapillen.

INGREDIËNTEN
 
2 broccoli
verse basilicum
500 gram tagliatelle
1 pakje MonChou
amandelschaafsel
BEREIDING
 
  • Breng een pan water aan de kook met wat zout.
  • Was en snijd de broccoli in roosjes en de stengel in plakjes of blokjes.
  • Houd wat roosjes broccoli achter voor de garnering.
  • Kook de broccoli gaar in ongeveer 10 minuten. Omdat de broccoli gepureerd wordt, laat je de broccoli langer koken dan normaal, zodat het zachter wordt.
  • Zet ondertussen een pan water op voor de tagliatelle.
  • Giet de broccoli af en laat daarna goed uitlekken in een zeef.
  • Kook de tagliatelle volgens gebruiksaanwijzing beetgaar.
  • Rooster het amandelschaafsel goudbruin in een droge koekenpan.
  • Doe de broccoli samen met de MonChou en de basilicum in een pan en verwarm nog ongeveer 2 minuten.
  • Pureer daarna dit mengsel grof met de staafmixer.
  • Schep de tagliatelle op de borden en schep de broccolipuree er overheen.
  • Garneer met het amandelschaafsel en de achtergehouden broccoliroosjes.
  • Eet smakelijk!


ALGEMENE KOOKTIPS EN WETENSWAARDIGHEDEN
Wilt u zoveel mogelijk profiteren van al het goede dat broccoli u te bieden heeft? Stoom, kook of roerbak dan zo kort mogelijk.
Ideale kook- en stoomtijd is maximaal 5 minuten.
Ideale roerbaktijd is maximaal 3 minuten.
In salades kan broccoli ook prima rauw gegeten worden of u blancheert de broccoli even heel kort. Gebruikt u de broccoli rauw, snijd het dan iets kleiner, dat eet wat prettiger.

En verder:
Was de broccoli vóórdat u gaat snijden of hakken, anders worden alle waardevolle vitaminen en mineralen die broccoli u te bieden heeft, met het waswater weggespoeld.

De stronk van de broccoli zit ook stampvol vitaminen en mineralen. Gooi die dus nooit weg, maar schil en snijd in dunne plakjes of blokjes.

 

Terug naar Broccolirecepten

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail