Verse bonen: tuinbonen, doperwten en kapucijners

Wist u dat …

  • doperwten veel vitamine B1, B2 en essentiele mineralen bevatten;
  • kapucijners veel vezels, eiwitten en vitamine C, B1 en B2 bevatten;
  • tuinbonen veel vitamine B en C en veel fosfor bevatten;
  • bonen en erwten in het algemeen een goede bron van eiwitten zijn;
  • geroosterde doperwten in Aziatische landen als snack gegeten worden;
  • kapucijners al eeuwenoud en typisch Nederlands zijn;
  • kapucijners hun naam te danken hebben aan de grauwbruine pij van de kloosterorde van de Kapucijnen;
  • soldaten en zeelieden in vroeger eeuwen veel en vaak kapucijners te eten kregen. Het darmgeknetter dat hierop volgde, was verantwoordelijk voor de andere naam voor kapucijners: Raasdonders;
  • kapucijners niet rauw gegeten kunnen worden;
  • zout in het kookwater de velletjes van tuinbonen en kapucijners taaier maakt;
  • tuinbonen zeer geliefd waren bij de oude Romeinen, zo geliefd dat veel jongens de naam Fabius kregen, de Italiaanse naam voor tuinboon;
  • tuinbonen ook wel labbonen en boerentenen worden genoemd.

 

TIPS

Gedopt en ongedopt gewicht
Doperwten: van 1 kilo ongedopte doperwten houdt u ongeveer 350 – 400 gram gedopte doperwten over.
Kapucijners: van 1 kilo ongedopte kapucijners houdt u ongeveer 250 – 300 gram gedopte kapucijners over.
Tuinbonen: van 1 kilo ongedopte tuinbonen houdt u ongeveer 300 – 350 gram gedopte tuinbonen over.

Kooktijden
Doperwten kunt u koken, stomen, wokken of roerbakken. Om mooie beetgare doperwten te krijgen is een kooktijd van 4-7 minuten, voor stomen 6-10 minuten en voor roerbakken 4-6 minuten.
Kapucijners hebben 5-10 minuten kooktijd nodig, afhankelijk van grootte en oogsttijd. Wilt u wokken of roerbakken, dan is het – afhankelijk van de kooktijd van het gerecht – aan te bevelen de kapucijners eerst een aantal minuten te blancheren in kokend water om te voorkomen dat u half-rauwe kapucijners in uw gerecht krijgt.
Tuinbonen hebben 5-10 minuten kooktijd nodig, afhankelijk van grootte en oogsttijd. Wilt u wokken of roerbakken, dan is het – afhankelijk van de grootte en oogsttijd van de tuinbonen – vaak niet nodig om de tuinbonen voor te koken, want een beetje harde tuinbonen zijn ook erg lekker. U kunt jonge tuinbonen zelfs rauw eten.

Andere wetenswaardigheden
Kapucijners en tuinbonen koken in weinig water zonder zout, want zout maakt het dunne velletje om de bonen taai.

Tuinbonen kunt u dubbeldoppen, d.w.z. het dunne velletje om de boon verwijderen na het blancheren, maar – hoewel erg lekker -is dat heel veel werk en kost dus veel tijd. Er is een trucje waarmee u het velletje zachter kunt maken als u geen zin of tijd hebt voor dubbeldoppen. Als u de tuinbonen in verse melk kookt (eventueel in combinatie met wat water), wordt het velletje veel zachter.
Het velletje van kleine jonge tuinbonen hoeft niet verwijderd te worden, omdat het van zichzelf al zacht is.

Bonen uit de diepvries dient u niet eerst te ontdooien, maar rechtstreeks in de pan te doen.
 
 

BIO EN/OF VEGETARISCH?

Voor alle vegetariërs en mensen die minder (vaak) vlees willen eten
In alle bonenrecepten kunt u het vlees weglaten of vervangen door de vleesvervangers van De Vegetarische Slager.
Groenteboer Marco heeft alle Vegetarische Slagerproducten op voorraad!

bonen bonenrecepten
 

Hapjes en tussendoortjes

Bijgerechten en lunchgerechten

Soepen

Salades

Hoofdgerechten

Taarten

Naar boven

Delen FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail